هارنس مسابقه ای قاتل خاموش شماست!

هارنس مسابقه ای 

هارنس مسابقه ای و خطرات آن را جدی بگیرید!

با توجه به افزایش روز افزون تمایل خلبانان جهت استفاده از هارنس مسابقه ای و همچین سوانح متعدد که بعضا منجر به خسارات جبران ناپذیر جانی به دلیل استفاده از این نوع هارنس گردیده است، تصمیم به نگارش این مقاله گرفته ایم.

آیا می دانید هارنس مسابقه ای چیست و به چه کاری می آید؟ آیا با خطرات آن آشنا هستید؟

در این مقاله از وبسایت پاراگلایدر تهران می خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و شما را با خطرات آن آشنا کنیم. اگر شما هم به این موضوع علاقه مندید و تصمیم به خرید هارنس مسابقه ای گرفته اید، توصیه می کنیم به اسکرول کردن این متن ادامه دهید تا نکات جدیدی دستگیرتان شود.

چرا هارنس مسابقه ای محبوب شده است؟

این روزها تب استفاده از هارنس مسابقه در جامعه پروازی کاملا مشهود است . وقتی از هنرجویان دوره های امنیت پرواز سوال میکنیم که چرا این نوع هارنس را انتخاب نموده اند جوابهای زیر را به کرات می شنویم:

  • تعداد زیادی از دوستان و همپروازیانم از این هارنس استفاده میکنند
  • مربی ام گفته است که تکان های بال کمتر به خلبان منتقل میشود
  • مربیم گفته است با استفاده از این هارنس درک بهتری از بال خواهم داشت
  • میخواهم پرواز ترمیک را فرابگیرم
  • مربیم گفته است که با تهیه این هارنس مسابقه ای، پیشرفت خواهم کرد
  • میخواهم پرواز مسافت را یاد بگیرم
  • زمانی که از این هارنس استفاده کنم ، کمتر خسته خواهم شد
  • می خواهم وارد دنیای مسابقات مسافت بشوم و به همین خاطر، نیازمند این هارنس مسابقه ای هستم!
  • پایین تنه را از سرما محافظت مینماید
  • خلبانهای خوب کشور از این هارنس استفاده مینمایند
  • امکان استفاده از دو کمکی را دارم
  • با استفاده از هارنس مسابقه ای ، نزد همپروازی ها حرفه ای تر به نظر خواهم آمد

شاید برخی از این دلایل درست باشند و شاید هم نه! قطعا هارنس مسابقه ای جلوه ای زیباتر دارد اما فراموش نکنید که خرید این هارنس ها به دلایل بالا، می تواند اشتباه بزرگی شود و در نهایت به قاتل خاموش شما تبدیل گردد.

کاربرد هارنس مسابقه ای چیست؟

هارنس مسابقه ای تنها برای کاهش میزان نیروی پسای خلبان در مقابل هوا طراحی شده است و البته تاثیر این کاهش مقاومت در برابر هوا به قدری کم است که تنها خلبانانی که در مسابقات مسافت سطح بالا شرکت می کنند و یا خلبانانی که در صدد شکستن رکوردهای مسافت هستند و با بالهای سریع پرواز میکنند ، می توانند از این بهبود جزیی پرفورمنس استفاده نمایند.

چرا هارنس مسابقه ای را توصیه نمی کنیم؟

در ازای بهبود جزیی پرفورمنس ، هارنس مسابقه ای امنیت خلبان را کاهش می دهد . هارنس مسابقه با توجه به نوع طراحی، بسیار راحت تر از هارنس معمولی در شرایط مشابه است اما باعث تویست خلبان و در بسیاری از مواقع منجر به چرخش بال می شود و امکان استفاده از ترمزها و حتی چتر کمکی را از بین می برد.

این معامله ایست نابخردانه که خلبان امنیت خود را برای به دست آوردن پرفورمنس بسیار جزیی فدا نماید. در نتیجه همواره توصیه می کنیم که از هارنس های معمولی برای پرواز استفاده شود. دلایل و اسناد علمی زیادی وجود دارد که استفاده از هارنس های مسابقه ای را رد می کند که در انتهای مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

چرا خلبانان ایرانی از هارنس مسابقه استفاده میکنند؟

دلیل فراگیری استفاده از هارنس مسابقه ای بین خلبانان ایرانی چیست ؟ چرا هیچگاه سیستم های آموزشی، اخطاری در خصوص خطرات این وسیله به مربیان و خلبانان ایرانی نداده اند؟ به نظر می آید که این معضل به دلایل زیر باشد:

  • عدم وجود آگاهی در میان مربیان و دیلرهای ایرانی

متاسفانه تا کنون سیلابس مربوطه در سیستم های آموزشی وارد نشده است و در نتیجه مربیان کشور اطلاعی در این مورد ندارند.

  • کسب سود مضاعف

اگر شما هارنس معمولی تهیه نمایید ، چندین سال میتوانید از آن استفاده نموده و دلیلی برای تعویض هارنس نخواهید داشت . اما برخی از واسطه گران و مربیان، شما را قانع می کنند که باید هارنس مسابقه ای خریداری کنید. در نتیجه، خیلی زود دوباره محتاج آنها خواهید شد و می توانند سود مضاعفی از فروش هارنس ببرند.

  • عدم آگاهی مصرف کنندگان و خلبانان

مشکل زبان و نتیجتا عدم دسترسی به منابع علمی جهان و عدم وجود سرفصل های آموزشی در این خصوص باعث شده که بسیاری از خلبانان ناآگاهانه تصمیم به تهیه این نوع هارنس بگیرند . البته تولیدکنندگان نیز در مورد سطح تکنیکی خلبان مصرف کننده این نوع از هارنس ، سکوت کرده اند و هشدارهای لازم را به ایشان نمی دهند. چرا که سودشان در گرو عدم آگاهی خلبانان است.

دوره های APPI پاراگلایدر 

یکی از اصلی ترین منابعی که می توانید در خصوص خطرات هارنس مسابقه ای، اطلاعاتی جمع آوری کنید، دوره های APPI است. در طی این دوره یاد می گیرید که علت استفاده از هارنس مسابقه چیست و به چه منظور طراحی شده است.

  • پارازیت درگ چیست؟

همانطور که در جزوات و کتابهای پاراگلایدر خوانده اید نیروی پسا یا درگ Drag نیرویی است مخالف جهت حرکت که شامل پارازیت درگ و درگ القایی می شود. پارازیت درگ میزان مقاومت جسم در مقابل باد است و به فرم ،جنس و شکل و اندازه جسم در حال حرکت در هوا مربوط می شود . هر چه سرعت حرکت جسم در هوا افزایش یابد ، این نوع نیروی پسا نیز افزایش پیدا می کند

  • درگ القایی چیست؟

درگ القایی نیز نوع دیگری از نیروی پسا است که مسبب آن ورتکس در گوشه های بال است که با سرعت وسیله پروازی در هوا نسبت عکس دارد . پس در نمای کلی در صورت افزایش سرعت حرکت وسیله پروازی در هوا، پارازیت درگ افزایش و درگ القایی کاهش می یابد.

در عکس بالا، میزان تقریبی درگ القایی و پارازیت درگ ( که به سه بخش پارازیت درگ بال ، لاین و خلبان تقسیم شده است ) در سرعت ۱۰ متر بر ثانیه نمایش داده شده است .

در عکس پایین، میزان درگ ها در وسیله مشابه اما در سرعت ۱۳ متر بر ثانیه نمایش داده شده است.

هارنس مسابقه ای

توضیحات عکس ها:

  • درگ لاین: قرمز
  • درگ خلبان و هارنس: آبی
  • درگ کانوپی: خردلی
  • درگ القایی: زرد

با مقایسه این دو شکل،  میتوان به وضوح تشخیص داد که با افزایش سرعت وسیله ، میزان درگ القایی کاهش و میزان پارازیت درگ (بال ، لاین ، خلبان ) افزایش یافته است.

آیا هارنس مسابقه به کاهش نیروی پسا کمک می کند؟

طراحان صنعت پاراگلایدر سالهاست که در تلاشند میزان نیروی پسا را کاهش داده و به پرفورمنس وسیله پروازی بیافزایند

از ابداعات متهورانه در کانوپی ( برای مثال بالچه های برند ادونس برای کاهش درگ القایی ) گرفته تا کاهش میزان لاین بکار رفته در بال و ابداع هارنس مسابقه برای کاهش پارازیت درگ! تمام این اختراعات سال های اخیر برای این انجام شده که نیروی پسا کمتر شود.

. همانطور که اشاره شد طراحان دریافتند که با تغییر شکل و فرم هارنس ، میتوانند میزان مقاومت هارنس و خلبان در برابر باد را کاهش دهند و در نتیجه میزان پارازیت درگ را کاهش دهند و در نتیجه هارنس های پاد (هارنس مسابقه ) متولد شدند .

اما سوال اینجاست که عملکرد هارنس مسابقه در مقابل باد چه مقدار بهبود پیدا کرده است ؟

تصاویر زیر، آزمایشی در تونل باد را نشان می دهد که میزان مقاومت خلبان و هارنس را اندازه گیری میکند .

 

 

با تحلیل نتایج بدست آمده مشخص می شود که هنگام استفاده از هارنس ریس، میزان پارازیت درگ هارنس و خلبان ، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است و این در حالیست که اگر خلبان دست های خود را در سینه جمع نماید پارازیت درگ را بیش از ۳۰ درصد کاهش میدهد

یعنی تاثیر جمع کردن دست ها در سینه بیش از تاثیر استفاده از هارنس مسابقه است.

پس تاثیر تعویض هارنس معمولی با ریس در این آزمایش کاهش ۲۰ درصدی پارازیت درگ مربوط به خلبان و هارنس است و از آنجایی که درگ خلبان و هارنس تنها حدود ۲۰ درصد از درگ کل است ، تاثیر تعویض هارنس بر روی درگ کل تنها حدود ۴ درصد است که عددیست ناچیز و قابل گذشت!

از طرف دیگر ، در صورتی که سرعت وسیله زیاد باشد، درصد درگ خلبان و هارنس نسبت به درگ کل افزایش می یابد (شکل ۱) و در نتیجه تاثیر هارنس مسابقه چند درصد افزایش خواهد یافت که این تنها دلیل استفاده خلبان مسابقه و رکوردشکن از این نوع هارنس است.

معایب هارنس مسابقه ای

با توجه به اینکه شکل هارنس مسابقه نسبت به هارنس معمولی ، متفاوت است و پای خلبان باید به صورت کشیده به سمت جلو قرار گیرد ، احتمال تویست خلبان بسیار افزایش می یابد .

دو دلیل عمده فیزیکی باعث افزایش احتمال تویست در هارنس ها میباشد:

  • تغییر محل مرکز ثقل و تمایل انحراف به چپ یا راست پاها( پاندول شدن پاها)
  • اثر ساید افکت باد نسبی، با توجه به اینکه سطح مقطع جانبی هارنس مسابقه ای بیش از هارنس معمولیست، باد نسبی (به خاطر پوزیشن زاویه دار خلبان نسبت به مسیر حرکت مخصوصا هنگام شیرجه بال ) خلبان را تویست میکند.

از طرف دیگر با توجه به پیچیدگی سیت شدن بعد از تیک آف و خارج شدن از پاد قبل از لند ، در هارنس مسابقه ، تازه کاران بسیاری در خطرناکترین لحظات پرواز ، که زمان تیک آف و لند می باشد ، در معرض ریسک بیشتری قرار میگیرند.

جمع بندی

استفاده از هارنس مسابقه برای خلبانان بالهای A EN و B EN به هیچ عنوان توصیه نمی شود. استفاده از هارنس مسابقه برای خلبانهایی که شروع به پرواز با بالهای C EN نموده و یا خلبانانی که با این کلاس بال به تازگی وارد دنیای مسافت و مسابقه شده اند، هم توصیه نمی گردد.

مطمئنا بعضی از دیلرها و مربیانی که منافع خود را بر امنیت خلبانان ترجیح می دهد، اما فراموش نکنید که امنیت پرواز بر تمام مسائل دیگر ارجحیت دارد.

پرواز تفریحی خود را رزور کنید!

لینک مفید وبسایت آسمان تهران

نوشتهٔ پیشین
تاثیر نیروی گرانش در پرواز بر روی خلبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید